BLOG 5 – OnBoarding
Voor de mensen die ook de nieuwsbrief ontvangen, een deel van deze informatie stond ook in de laatste nieuwsbrief…
‘Het doel van de Onboarding is: mensen opleiden tot ‘culturele poortwachters’. Culturele poortwachters beschermen de kernwaarden van de organisatie.’
Na een hele tijd van onzekerheid of we wel naar Amerika konden en in Texas vervolgens een vertraging van een paar dagen vanwege een coronageval op de campus, waren we heel blij dat we ein-de-lijk konden starten met het Onboardingprogramma! We kijken terug op een aantal leerzame, mooie weken op het International Support Center van Mercy Ships en in deze blog vertellen we daarover.
Omdat er mensen van over de hele wereld remote deelnamen aan de Onboarding en we dus met verschillende tijdzones te maken hadden, startten we ’s morgens om 07.00uur al met de lessen. We brachten eerst de kinderen naar de nanny’s. De nanny’s zorgden samen voor zes kinderen van vier verschillende gezinnen. De kinderen hebben het er goed gehad en daar zijn we blij mee. Omdat we vroeg begonnen, waren we ’s middags ook vroeg klaar, ergens tussen 14.00 en 15.30uur.
Wat betreft de inhoud van de lessen: er werd allereerst aandacht besteed aan de “foundations of Mercy Ships”. In dit onderdeel werd bijvoorbeeld de missie (“We volgen het 2000 jaar oude model van Jezus, het brengen van hoop en genezing aan ’s werelds vergeten armen”) toegelicht. Vrijwel ieder van jullie zal bekend zijn met het feit dat Mercy Ships medische zorg verleend in West-Afrika. Het is echter minder bekend dat Mercy Ships ook veel investeert in het geven van medische trainingen, training in landbouwmethoden en gezonde voeding. Naast het geven van deze trainingen versterkt Mercy Ships de lokale gezondheidszorg door te investeren in medische faciliteiten van het land.
Naast ‘foundations of Mercy Ships’ was ‘faith foundations’ een onderdeel van het programma. We dachten met elkaar na over de vraag: ‘Wie is God?’. Het was mooi om met elkaar Gods karaktereigenschappen door te nemen aan de hand van Exodus 34: 6-7. De Bibleproject heeft over de verschillende eigenschappen mooie filmpjes gemaakt, met uitleg aan de hand van de Hebreeuwse tekst. Voor geïntereseerden hier de link. Ook communiceren met God, bidden en het rijk van satan waren onderdeel van de ‘faith foundations’, net als een stilte retraite.
Ook ‘worldview’ was een onderdeel van het programma. Met welke bril kijken we naar de wereld om ons heen? We leerden dat allerlei factoren in je leven bepalen hoe je naar de wereld en andere mensen kijkt. Uit wat voor samenleving je komt, bijvoorbeeld. Ben je gewend aan een democratie, dictatuur of het communisme? De basis van hoe je naar de wereld kijkt én hoe je je gedraagt heeft te maken met wat je gelooft of niet gelooft. Om een voorbeeld te geven: iemand die gelooft dat in dit leven alleen het spirituele belangrijk is, heeft een andere kijk op consumeren vergeleken met iemand die alleen het materiële belangrijk vindt en uit dit leven wil halen wat erin zit.
Een van de doelen van de Onboarding is het voorbereiden op het communityleven. Het communityleven is, zoals we hoorden, ‘a treasure and painful’. Het is belangrijk dat je weet wie je zelf bent, wat je sterke en zwakke kanten zijn, hoe je met conflicten omgaat, hoe je met andersdenkenden omgaat en ga zo maar door. We maakten een persoonlijkheidstest, gingen hiermee aan de slag en praatten in groepjes over al deze onderwerpen. Ook de verschillen tussen culturen kwamen aan bod. Ter voorbereiding op deze lessen lazen we een boek over cultuurverschillen. Heel erg interessant. We sloten de lessen af met een persoonlijke presentatie over wat we geleerd hadden tijdens het programma.
Het geheel van de Onboarding hebben we als heel leerzaam ervaren. We werden gedwongen om flink over onszelf, onze jeugd, onze (kerkelijke) achtergrond, gewoonten en cultuur na te denken, net als over onze relatie met God. Het was vormend, mooi en soms lastig tegelijk. Voor de kinderen was de tijd in Texas soms heel leuk, soms moeilijk. Juda had moeite met het wennen aan een andere omgeving, ander eten, een andere taal en een ander bed. Die miste thuis, maar heeft ook enorm genoten van het lekkere weer en het zwemmen in het zwembad op de campus. Nora besefte alles wat minder en was over het algemeen erg enthousiast.
Net voor vertrek bleek dat Erik corona had opgelopen en dat die helaas niet mee naar huis kon vliegen. Elja en de kinderen vertrokken op maandag naar huis en woensdag bleek dat Elja ook besmet was met het coronavirus. Dus geen weerzien met familie, maar ziek en quarantaine. Dat was balen! Gelukkig kon Erik dezelfde week nog naar huis vliegen.
De weken erna waren fijn. Bijkomen van de reis, rustig aan doen en mensen ontmoeten. En toen kon Erik op maandag 8 november aan boord beginnen! We konden het schip eerst als gezin bezoeken, wat heel gaaf was! Wat imposant! We bekeken onder andere een familycabin, Eriks kantoor, de school, de eetzaal en het dek met speeltuin en zwembad. Alles is nieuw natuurlijk en ziet er mooi uit!
En daar was toen de eerste werkdag! Kennismaken met nieuwe mensen, wennen aan het schipleven en aan de slag. Eriks eerste werkweken zijn goed verlopen. Hij voelde zich al snel thuis op het schip en hij woont al in onze cabin! Over werk en schipleven in een latere blog meer…
Tot slot: we kijken er erg naar uit dat we als gezin aan boord ons nieuwe leven kunnen opbouwen!
No responses yet