BLOG 10 – Medical Capacity Building
Ik kon haar verhaal niet woord voor woord volgen, in het Engels/Frans, maar ik begreep wel wat ze vertelde en dat vond ik zo mooi. De Senegalese verpleegkundige die aan het woord was, had een training gevolgd bij ons op de Global Mercy. Ze vertelde dat ze de dag na de training aan het werk was en er een patiënt binnenkwam. Normaal gesproken wachtte ze, voordat ze met de patiënt aan de slag ging, op de arts. Ook als dat (te) lang duurde. Nu zag ze dat er direct gehandeld moest worden, en dankzij de training, durfde ze dat ook. Ze redde het leven van de patiënt!
Tijdens onze periode in Senegal zijn er bij ons aan boord verschillende trainingen gegeven. Deze trainingen waren onderdeel van het programma ‘Medical Capacity Builing’. Opbouw van medische capaciteit, zouden we in het Nederlands zeggen. Mercy Ships leidt in samenwerking met Afrikaanse gezondheidsorganisaties lokale medische professionals op en begeleidt hen. Zo kan de lokale chirurgische zorg op lange termijn verbeterd worden.
Joan Kotze, directeur MCB, zegt hierover: ‘Het grootste probleem in de landen die wij dienen is dat er geen mogelijkheden voor bijscholing zijn. Mensen hebben een universitair diploma en gaan daarna de praktijk in, maar niemand helpt hen om bij te blijven en op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen binnen hun vakgebied.’
In de vijf weken die we in Senegal waren, is het trainingscentrum op dek 4 gebruikt om 302 Senegalese medische professionals te trainen. Er zijn trainingen gegeven over anesthesie, tandheelkunde, essentiële chirurgische vaardigheden, neonatale reanimatie, verpleegkunde en steriel werken. In totaal werden meer dan 4.500 opleidingsuren gegeven. Veel van de trainingen werden gegeven in samenwerking met bijvoorbeeld Optimum Biomedical uit het Verenigd Koninkrijk of het Medical Simulation Skills Institute (MSSI) uit Ghana.
De 25 trainingen tijdens het verblijf in Senegal boden de deelnemers een belangrijke kans om wat ze leerden te oefenen in de praktijk, met feedback van de begeleiders en zonder risico voor patiënten. Dat is belangrijk omdat in de lokale opleidingen vaak geen of nauwelijks praktijkervaring opgedaan wordt. En 45 deelnemers sloten hun training af met een Training van trainers-programma, waarin ze toegerust werden om het geleerde te delen in hun eigen omgeving. Heel mooi dat kennis zich zo kan verspreiden!
Na de weken in Dakar voeren de kinderen en ik met de Global Mercy weer terug naar Tenerife. Het was een heerlijk rustige sail. We hadden geen last van zeeziekte en omdat het weekend was hing er een extra gezellige, relaxte sfeer aan boord. Erik bleef nog een week in Senegal om op de Africa Mercy te werken en vloog erna naar Tenerife. Inmiddels was het half juli en na negen maanden aan boord te hebben gewerkt, was het tijd voor een paar weken vakantie. We huurden een huisje en genoten van de tuin, mooi weer en kleine dingen als lopen op blote voeten, geen wekelijkse drill (oefening), ramen die open kunnen, zelf koken en dergelijke.
De komende maanden zijn we met de Global Mercy nog op Tenerife. Eind januari/begin februari volgend jaar keren we met het schip terug naar Senegal voor de eerste operaties aan boord. Toen we afgelopen januari met het schip in Antwerpen lagen, werd bekend dat er nog werkzaamheden uitgevoerd moesten worden voordat het ziekenhuis operationeel kon worden. Een van de redenen daarvan is dat tijdens de bouw van het schip aannemers vanwege COVID niet naar China konden reizen. In plaats van het zelf plaatsen, zijn er materialen naar China verscheept en hebben Chinese aannemers de materialen geplaatst. In sommige gevallen is het plaatsen van materiaal of het aanleggen van leidingen niet goed gegaan. Dit komt door het gebruik van andere (veiligheids)richtlijnen, werkwijzen en standaarden dan we in bijvoorbeeld Europa gewend zijn. Omdat Rotterdam en Senegal al op de planning stonden, konden de grote projecten pas opgepakt worden op het moment dat we terug waren in Tenerife. Momenteel wordt er op dek 3 en 4, waar het ziekenhuis is, heel hard gewerkt om vanalles aan te passen en te installeren. Het wordt steeds mooier, hoor ik van mensen die er werken…
Natuurlijk was het voor ons in eerste instantie een tegenvaller dat we zoveel maanden op Tenerife zouden doorbrengen in plaats van in Afrika. Aan de andere kant is het ook heel simpel, zonder deze werkzaamheden kan het schip nooit operationeel worden. Ook voor deze, in onze ogen misschien minder ‘leuke’ periode, zijn mensen nodig. Het klinkt eigenlijk ook wel egoïstisch om te zeggen, ‘Ik wil graag helpen, maar alleen in Afrika, want ik wil gelijk het effect van mijn werk zien’. Ook dit werk zorgt ervoor dat er straks operaties uitgevoerd kunnen worden, ook al zien we deze maanden wat dat betreft geen resultaat van ons werk. En we begrijpen ook heel goed dat het belangrijk is om aan het werk te gaan met een schip dat veilig en af is. De werkzaamheden kunnen beter nu uitgevoerd worden dan later… En als ik bedenk dat de Global Mercy zo’n vijftig jaar meegaat, stellen deze paar extra maanden niet veel voor. Al met al hebben we er helemaal vrede mee dat we geroepen zijn voor deze periode en weten we dat God overal boven staat en alles in Zijn hand heeft!
2 Responses
Wat mooi dat jullie dat voor ogen houden: dat er ook mensen nodig zijn in deze voorbereidingsperiode, die wat langer duurt dan gedacht. Het vraagt van jullie om een extra dienstbare houding. En om geduld, een eigenschap die in de Bijbel heel belangrijk is: wachten zonder op te geven! Hartelijke groeten en Gods zegen!
Wat een mooie verhalen en geweldige dingen die jullie daar mogen doen! Indrukwekkend. Mooi om te weten dat Gods Koninkrijk gaat komen (zoals we bidden), maar ook heel mooi om te weten dat we ook nu al aan dat Koninkrijk mogen meehelpen. Dank! We gaan deze zondag weer een collecte houden voor dit doel! Hartelijke groet, Jan van Houwelingen (diaken de Samaritaan)